Selamat Datang ke Blog Mamatuk

Blog nie ambo setup untuk semua adik beradik dan sedara mara yang nak tahu status kesihatan Ma kita. Tapi diselitkan juga cerita2 lain yang dekat dihati ambo. Jadi terima kasih kerana concern anda semua dan melawat blog ini. Kalu ada salah silap maaf deh.

Friday, March 11, 2011

Rumah Lama kita di Kg Salor

Hari ni Mamatuk di rumah Asiah

(Cerita nie for the sake of younger bros/sis)

Ambo akan always nostagia mengenai rumah lama kita di kg Salor.. i.e rumah Tok Dor. Tempat nya ialah rumah Mok Cik sekarang nie. Rumah kita sekarang nie kira nya rumah baru. Pindah rumah baru sometime around 1967..thats the year I went to school. Prior to 1967 seingat2 nya dah tinggal di rumah lama. Klau ikut sifir (71-50+7) umur mamatuk masa tu ialah 28. Umur Ayah ??? Cuba cari gambar rumah lama tapi tak jumpa

Ambo nak describe sikit rumah lama to those yang tak sempat nak tengok or experience it.

Rumah style zaman dulu. Tiang tinggi..Tangga kayu dengan ada pemegang. Yang ingat tepi tangga belah kiri ada sarang semut merah ...sbb sokmo kena ketik dan sebelah kanan ada tempayan...naik tangga tu ada jemoran buluh..on the left ada bendul tinggi masuk main house. Belah kanan immediately ada rumah padi, pas tu ada lower bendul leading small room with langsir it is where the living quarter I stayed with ma, ayah, kak mak dan ubaid. In that living quarter ada own dapur, katil kayu buat sendiri. On the left after main hall bilik tokdor..pahtu on the right ada dark corridor joined to dapur tokdor leading to our living quarter described above.

Mamamtuk ada cerita Shell area manager ada datang rumah tu. Jerlus kaki atas jemuran buluh. Main hall pulak takdok kerusi..jadi manager dok menyandar atah bantal.

Dinding rumah nie di buat dengan zinc sahaja. Jendela facing jalan besar tu ada full length windows sampai bawah dengan pagar musang. Atap pulak ialah bata merah. No electricity. Air dari telaga tidak berkerek dan berdinding kayu.

Bawah rumah
- ada char bawah jemuran buluh tu (my toilet).
- tempat bertanah ayah punya kereta tractor dan motorsikal was there
- kalu tak silap ada tumbuk padi

My memory
- pernah dikejar ibu ayam masuk dalam char.
- ayah balik ngan motorsikal honda cub turun cepat2 nak main horn
- ada tractor tolak jenis kubota
- Malam rumah tu gelap

I hope you guys can picture our very first house in Kg Salor. We moved to the current house in 1966/67 even before even the windows got fixed. Such a memory.

2 comments:

  1. Saya tak berapa ingat rumah hok serupo cerita Beram nih, kalu setakat rumah padi tu dey lagi la.

    Pahtu depan rumah Cek Asing (dulu rumah poknik Ghosid) ada pokok terajey. Buah tu jelira molek, habis mulut jjadi purple. Mana la nk dapat lagi buah terajey ni...?

    ReplyDelete
  2. Rumah tu replaced by rumah Pok Cik

    ReplyDelete